Turvei som "kommunen" har bygget

Turvei som "kommunen" har bygget

Publisert av Lars Øvergaard den 14.01.20. Oppdatert 05.05.20.

Vi hører stadig om den fine nye turveien som kommunen har bygget. Den historien stemmer ikke


REAGERER: (F.v.) Rune A. Larsen, Sverre Hagren og Terje Bernklev Reagerer på at kommunen tar æren for en turvei som Strømmen båtforening har bygget og betalt for. Foto: Stine Løkstad

Av Stine Løkstad og Bjørn Ivar Bergerud

Publisert: 14. januar 2020, kl. 21:00 Sist oppdatert: 15. januar 2020, kl. 11:07

Med dugngadsinnsats og spleiselag fra medlemmene bygde båtforeningen veien. Nå er de lei av at kommunen tar æren for den.

På sommeren i fjor ble turveien i Skjervagapet i Sagdalen åpnet for allmennheten. Mange har trodd at det var kommunen som bygde veien.

– Vi hører stadig om den fine nye turveien som kommunen har bygget. Det stemmer ikke, sier formann i Strømmen båtforening, Sverre Hagren.

Han sier at det var båtforeningen som bygde veien for snart 30 år siden. Veien ble bygget på dugnad. Alle medlemmene bidro med 2.500 kroner hver.

– Vi har brukt mange tusen dugnadstimer og fikk ingen økonomisk støtte fra kommunen. På grunn av at medlemmene skaffet seg større båter, var det behov for en større og stødigere vei. Da veien sto ferdig i 1991-92, var det en stødig kjørevei, sier Rune A. Larsen.

Han var formann i båtforeningen da veien ble bygget.

Kommunen eier grunnen, og båtforeningen leier området av kommunen.


TURVEI: Båtforeningen bygde veien på starten av 1990-tallet. I fjor la kommunen nytt dekke på veien, satte opp lysmaster og åpnet området for allmennheten. Foto:
Stine Løkstad

 

Ønsket annen trasé

Båtforeningen forteller at kommunen har brukt deres vei som grunnlag, men lagt nytt dekke og satt opp lysmaster.

De forteller at det opprinnelig var planer om å anlegge turveien nærmere Strømsveien.

– Dette mente vi var et bedre alternativ. Med tanke på tyverier kunne vi da beholde et inngjerdet område. Nå har vi ikke samme kontroll som tidligere. Vi har opplevd tyveri etter at turveien ble åpnet for alle, sier Hagren.

I forbindelse med ny reguleringsplan i 2016 ville kommunen heller bruke veien som båtforeningen hadde bygget.

– Kommunen pratet da om å gjenåpne den eksisterende turveien, men det har aldri vært noen turvei her. Det var nok helt klart lettere for kommunen å bygge veien på den eksisterende enn å lage en ny trasé, sier Terje Bernklev, sekretær i båtforeningen.

De forteller at det var steile fronter til å begynne med, men at foreningen og kommunen til slutt møttes på halvveien. De ble enige om at veien ikke skulle koste båtforeningen noe mer, og kommunen betalte for nye porter til bryggene.


VINTERLAGRING: Båtforeningen har fått laget en ny vinterlagringsplass mot Strømsveien. Dette ble mye dyrere enn antatt. Foto:
Stine Løkstad

 

Dyr lagringsplass

Området mot Strømsveien ble opparbeidet som vinterlagringsplass for båtene, da de ikke lenger kunne bruke plassen nede ved vannet. Hele området måtte planeres ut.

– Kommunen fikk opprinnelig et tilbud på 30.000 kroner fra entreprenøren, men de håndterte ikke saken på en skikkelig måte. Dermed kom planeringen i stedet på 267.000 kroner. Den regningen måtte vi ta. Vi har sendt brev til kommunen om å få igjen 168.000 kroner. Det har vi ikke fått svar på ennå, sier Larsen.

Grunnet at vinteren nærmet seg hastet det med å få på plass vinterlagringsplassene.

– Uten vinteropplag er grunnlaget for hele foreningen borte. På grunn av usikkerhet rundt både vinterlagring og trasé for turveien har vi mistet medlemmer. Jeg vil understreke at vi har plass til flere, sier Hagren.


TURVEI: Turveien går langs Skjervagapet i Sagdalen. Foto:
1881

 

Avdelingssjef for park og idrett i Lillestrøm kommune, Thor Ragnar Sandness, forteller at striden om det økonomiske oppgjøret etter planeringen i området, nylig har havnet på hans bord.

– Jeg skal se på den saken snart, i samråd med andre som kjenner historikken godt, sier han.

 

– Beskrivelsen stemmer

Sandness vil ikke gå inn på hvem som skal ha æren for turområdet ved Skjervagapet.

– Det viktigste her er at det er en berikelse for innbyggerne i området, sier han.

Svein Rune Ussberg i park og idrett i Lillestrøm kommune var prosjektleder for utbyggingen av turområdet.

– Båtforeningens beskrivelse av forhistorien stemmer. Etter mitt syn har ikke kommunen, i alle fall ikke jeg, forsøkt å ta æren for denne turveien. Det ble gjennomført en rehabilitering og noe etterarbeid, sier han.